myspace codes
Click here for Myspace glitter graphics and Myspace layouts
-->

Wednesday, August 5, 2009

Kuntuman 'nisfu'

1015am - cerah pagi bertukar gelap bak 715 pagi.. Angin mula berpuput rancak seiring gerimis pagi. Meniupkan daun-daun yang kian beraksi. Subhanallah... dah lama tak mengalami keadaan sebegini.

Ya Allah, gelapnya pagi ini. .

Yup, kegelapan yang mengujakan.

Malam semalam, purnama jingga itu menjengah dada langit. Bersinar kesunyian tanpa ditemani si kejora. Ke mana agaknya bintang-bintang menghias langit biruMu tika aku berjaulah ke Kelantan tempoh hari? Kurindukan kerlipan-kerlipan yang tidak terbilang itu.. Sungguh, kurindukan suatu rasa yang sudah lama ku kehilangan..

Pupusan bayu bertiup lagi. Ada suara bising-bising di daerah sana. Tidak, aku tidak ambil tahu. Cukup krisis itu dibawa pergi bersama angin lalu. Lihat, lihat kuntuman itu. Kuntuman kelopak-kelopak comel putih yang dijanjikan ibu akan mekar pagi ini. Aku namakannya 'kuntuman nisfu', kerana putik-putik bunga itu hanya mengembang kala bulan menjadi purnama. Seperti hari ini. Ya, anak hutan yang sungguh aneh.

Tumbuhan itu kata ibu hidup liar di hutan. Lalu diambil untuk dipelihara di halaman. Ouh, fakta-fakta bunga yang menarik, bukan? Indahnya ciptaan Tuhan.. s u b h a n a l l a h.

Sedar tak sedar, rupanya mekarnya ia kali ini menandakan nisfu Syaaban. Tak sangka, dunia sudah menghampiri Ramadhan. Lembaran baru telahpun dibuka, ya Allah...ampunkanlah..

Tahukah apakah itu?

Nisfu dlm bahasa arab beerti setengah. Nisfu Syaaban beerti setengah bulan Syaaban. Malam Nisfu Syaaban adalah malam lima-belas Syaaban iaitu siangnya empat-belas haribulan Syaaban.

Malam Nisfu Syaaban merupakan malam yang penuh berkat dan rahmat selepas malam Lailatul qadr. Saiyidatina Aisyah r.a. meriwayatkan bahawa Nabi saw tidak tidur pada malam itu sebagaimana yg tersebut dalam sebuah hadis yg diriwayatkan oleh Iman Al-Baihaqi r.a:

Rasulullah saw telah bangun pada malam (Nisfu Syaaban) dan bersembahyang dah sungguh lama sujudnya sehingga aku fikir beliau telah wafat. Apabila aku melihat demikian aku mencuit ibu jari kaki Baginda saw dan bergerak. Kemudian aku kembali dan aku dengar Baginda saw berkata dalam sujudnya, "Ya Allah aku pohonkan kemaafanMu daripada apa yang akan diturunkan dan aku pohonkan keredhaanMu daripada kemurkaanMu dan aku berlindung kpdMu daripadaMu. Aku tidak dapat menghitung pujian terhadapMu seperti kamu memuji diriMu sendiri."

Setelah Baginda saw selesai sembahyang, Baginda berkata kepada Saiyidatina Aisyah r.a. "Malam ini adalan malam Nisfu syaaban. Sesunguhnya Allah Azzawajjal telah datang kepada hambanya pada malam Nisfu syaaban dan memberi keampunan kepada mereka yang beristighfar, memberi rahmat ke atas mereka yang memberi rahmat dan melambatkan rahmat dan keampunan terhadap orang2 yang dengki."

Hari nisfu sya'aban adalah hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru. Catatan pertama yang akan dicatatkan dibuku yang baru akan bermula sebaik sahaja masuk waktu maghrib, (15 Sya'aban bermula pada 14 hb sya'aban sebaik sahaja masuk maghrib)


Terasa aku kerugian. Lembaran yang penuh kotor itu belum pun sempat kumenyucikannya. Kini datang lembaran baru, yang bakal kita mencoraknya.. Y a Allah..ampunkanlah.

Sungguh hambaMu sering mengakui cintanya, tapi dia lupa yang dihadiahkannya adalah cinta bernoda. Ampunkanlah kami ya Allah, tunjukkanlah kepada kami kebenaran sebagai kebenaran, dan kurniakanlah ketaatan untuk kami mengikutinya.. Perkenankanlah.


Tayangan eksklusif purnama : si kuntum nisfu ibu (^^)


merindukan angin kencang petang
teringin bermain layang-layang

2 comments:

  1. malu rasanya bila mengenang kembali lembaran yang lepas..sangat-sangat menyedihkan..ruginya kami..moga lebaran baru ini lebih baik dari apa yang sudah lepas..

    Ya Allah, permudahkanlah kami..

    -satu tazkirah yang baik, Alhamdulillah-

    ReplyDelete
  2. Ya Allah, lembaran ini akan menempuh Ramadhan..
    jadikanlah ia sebagai titik tolak yang akan mengindahkannya..
    amin

    ape kate kta tanam azam mengejar lailatur qadr nakkkkkk??? =)

    ReplyDelete

Mhu menjadi yang terbaik. Umat terbaik!

Secebis Renungan...

Islamik Testimonial