myspace codes
Click here for Myspace glitter graphics and Myspace layouts
-->

Friday, November 21, 2008

Pernyataan-pernyataan hari ini...


Hmm.. hari ini..di kala Zulkaedah telah melepasi garis pertengahannya, aku telah kehilangan satu lagi minggu yang seperti kekosongan. Tiba lagi satu Jumaat, sebelum 2 lagi Jumaat yang bakal menemukan aku dengan exam! HUhuhuu...

Hari ini juga, alhamdulillah~ berlalu sudah exam Basic First Aid yang sentiasa menghantui minggu-minggu ku yang lalu. Sket punye sampoi... (owh, kala ini kamu berlagak pula yea). Yeah, walau persembahan ku tidak seperfect mane..tapi alhamdulillah, Tuhan permudahkan...

Hari ini juga sekuntum dari gerangan berlima kuntuman ros oren pemberian kak mimah tempoh hari sudah mula melayukan diri.. Salah aku kah? Kenapa secepat itu ia kalah... 

Hari ini juga, aku seolah baru menemui fokus diri... baru memahami erti aku bertapak di bumi asing ini. Baru kenal keringanan tanggungjawab yang digalas oleh seorang yang bergelar pelajar di perantauan. Tiada tanggungjawab secara langsung terhadap keluarga yang membesarkan, lantaran jarak yang memisahkan... Maka, aku hanya punya diri, pelajaran dan kawan-kawan. Bukankah itu hidup yang begitu mudah? Tapi, mengapa masih hati ini merasa ia sesuatu yang membebankan...

Dan kala ini, aku menggigit secebis demi secebis roti enak berintikan keju, beralaskan jem strawberi di bawah, dan Irish butter di atas. Nikmat manakah lagi yang aku mahu menafikan. Walau hanya sekeping roti, tetap mengenyangkan...betapa pemurahnya Allah..

Hidup ini hakikatnya satu perjuangan. Yang lemah akan kalah. Hanya yang terhebat akan menyerlah. Tapi sejauh mana kebenaran erti sebuah 'kehebatan' yang menghiasi mata kita selama ini. Hebat pada kita belum tentu hebat pada Allah. Melimpah-ruahnya harta kita belum tentu mendapat keberkatan Allah. Setinggi manapun kita pergi, belum tentu dalam keredhaan Allah. 

Kalau benar, diri ini hatinya masih kukuh pautannya pada tali Allah, masakan hidup semudah itu aku sudah merasa lemah. Bukan cantik pakaian imanku, kalau sekeping roti itu ku rasakan sesuatu yang sekadar untuk dimamah...

Pulang tadi, aku melalui Reception Centre, mata menyorot jauh-jauh ke dalam. Hati berbisik, "Aku mahu masuk, aku mahu ambil bungkusanku.. Bilakah mahu sampai...".

Harapan yang entah bila akan kesampaian, menanti buku-buku selamat berlayar nun jauh dari Malaysia. Menghitung hari demi hari yang mula menyatakan; sudah hampir 3 bulan tempoh pelayarannya.. 

Tapi tadi sebelum melangkah keluar menuju Belgrove, ku terpandang sehelai notis...



Alhamdulillah.. parcel ku akhirnya selamat sampai! Yuk, tidak sabar mahu mengambilnya. Begitu Tuhan cepat sekali memakbulkan hajat... Yeay! kini ku punya Netter's Anatomy + Vander's Phisiology + Biochemistry + Wheater's Functional Histology! Masya Allah...

 


Ini dia bungkusan yang tiba di Ireland tepat pada 18Nov



"Dan janganlah kamu berhati lemah dalam mengejar mereka (musuhmu). Jika kamu menderita kesakitan, maka ketahuilah mereka pun menderita kesakitan (pula), sebagaimana kamu rasakan, sedang kamu masih dapat mengharapkan dari ALLAH apa yang tidak dapat mereka harapkan. Allah Maha Mengetahui, Maha Bijaksana.." [4:104]




No comments:

Post a Comment

Mhu menjadi yang terbaik. Umat terbaik!

Secebis Renungan...

Islamik Testimonial