myspace codes
Click here for Myspace glitter graphics and Myspace layouts
-->

Saturday, November 15, 2008

Tuhanku Maha Penyayang

Malulah kamu. Kate mahu jadi doktor yang beriman?! Isyh… Aku kini seperti kehilangan dalam kekalutan diri terutama pada keadaan-kedaan kini. Keadaan kini?? Apekah keadaan kini… dalam dilema exam Final buat semester pertama dalam bidang perubatan. Terasa begitu pantas benar masa berlalu. Bagai semalam baru menjejakkan kaki ini di sini.


Huh~ kenapa aku seperti hilang punca, macam tak mengetahui ilmu apa yang sedang dikejar. Apakah aku keciciran? Apakah kehadiran ku di dewan kuliah sekadar lakonan? Apakah aku kehilangan selama ini… Aku tak berharap semester ini segera berakhir. Mungkin kerana aku belum bersedia. Ya Allah, kembalikan aku pada trek yang sebenar. Jangan Kau biarkan aku hanyut dengan duniaku. Sedarkanlah aku ya Rahim.


Hmm, benar masa kini begitu pantas berlari. Temanku sering mengingatkan itu. Umur bertambah, usia berkurang. Perbanyakkan ibadah. Aku mengiyakan. Ya, betapapun manusia sering mengiyakan, sejauh mana keikhlasan kita mengiyakannya. Kalau benar apa yang lahir adalah bukti ketulusan, bagaimana pula aku bolah tewas lewat tadi. Sedang baru malam tadi hatiku berkobar mendengar siapa itu Said ibnu Kutub. Sedang malam tadi aku sibuk mengetahui peralihan garis graf Umat Muhammad. Jadi adakah ini hanyalah satu kepalsuan. Janji hati yang hakikatnya satu penipuan. Menipu diri sendiri. Ya, sungguh aku telah menzalimi diri ini. Ya Tuhan, ampunkanlah aku.


Aku gembira, melihat bulan pagi tempoh hari. Betapa cepatnya makhluk Allah yang satu itu menghilangkan diri. Terasa seperti, apakah ia tak sudi aku menatapnya lagi. Inilah kebahagiaan yang masih Tuhan kurniakan walaupun air mata ini semakin hari semakin beku untuk dialirkan. Sungguhpun hati ini seringnya menangis kekeringan. Tapi Dia masih begitu pemurah denganku. Tuhanku Yang Maha Pemurah. Tuhanku Yang Maha Penyayang. Dia memberiku peluang kedua untuk menyertai Quranic Circle walau aku yang membuat keputusan untuk tidak datang. Tuhanku Maha Penyayang.


Alhamdulillah. Malam tadi menjadikan aku kini tahu apa ertinya dilindungi alQuran, apa makna keberkatan yang memberkati usia. Apa maknanya kebahagiaan abadi yang hanya menjadi milik insan yang mencari. Ya, yang mencari. Mencari bermakna suatu pergerakan. Ya, memerlukan gerakan. Manusia yang bergerak. Itu yang aku mahu jadi kini. Walau diri kini hanyalah menggalas tanggungjawab menimba pelajaran. Tapi, aku masih keraguan akan kemampuan. Kenapa? Jangan terlalu memikirkan sedang kamu tetap tak beranjak dari titik permulaan. Kamu harus bergerak! Ya, ayuh! Siapa lagi mahu menjadi manusia penggerak, kalau bukan diriku sendiri. Perjalanan yang bakal ditempuh kelihatannya jauh. Hakikatnya kematian semakin mendekat.

Tapi aku? Cukupkah hanya dengan segenggam tabah?

No comments:

Post a Comment

Mhu menjadi yang terbaik. Umat terbaik!

Secebis Renungan...

Islamik Testimonial