myspace codes
Click here for Myspace glitter graphics and Myspace layouts
-->

Friday, April 16, 2010

angan-angan dan ajal


Pagi-pagi lagi saya sudah menjamah nasi. Entah, jus gaster keluar awal pulak hari ni. (hehe..alasan. terbukti selalu makan..er..) Kemudian minum susu segar dari ladang pula. Haih, bertambah-tambah sihatlah saya. B a h a y a! Hai, nikmat...nikmat. Dunia ini sesungguhnya adalah nikmat. Makan minum sahaja sudah terasa amat besar nikmatnya. Pakaian dan tempat tidur kediaman pun sangatlah nikmatnya. Apa lagi yang kita hendak. Nampaknya bermacam hajat-hajat kita sudah Dia tunaikan. Minta lagi. Dan dapat lagi. Minta, minta dan terus meminta. Haih, manusia..manusia. Pernah dengar tentang hadith kotak tak? hehe..tak tau nama betul dia apa, tapi sukacita saya namakan 'hadith kotak'

Anas r.a. berkata:

Rasulullah s.a.w. menggaris beberapa garis, kemudian bersabda : "Ini angan-angan manusia dan ini ajalnya, maka ini ajalnya, maka ketika ia sedang sibuk, tiba-tiba datang ajalnya yang terdekat, dari garis-garis itu.
[HR Bukhar]

Hurm.. masih tak nampak yea bagaimana rupanya. Dengar ini pula,

Abdullah bin Mas'ud r.a. berkata, "Rasulullah s.a.w. membuat gambar segi empat, dan di tengah-tengah ada garis lurus memanjang hingga ke luar garis kotak, dan di samping garis tengah itu ada garis-garis kecil.

Lalu Nabi s.a.w. menerangkan:

Ini manusia, dan garis persegi itu kurungan ajalnya, sedang garis panjang yang keluar dari batas itu, angan-angan cita-cita manusia, dan garis-garis kecil itu ialah gangguan-gangguan yang selalu menghinggapi manusia, maka bila ia selamat dari yang pertama, mungkin terkena yang kedua, jika ia terhindar dari yang satu terkena yang lain."

[HR Bukhari]


Lakaran pelukis (^^)


Entah, apa yang saya faham, Rasulullah s.a.w. bercakap tentang sebuah hakikat kehidupan. Sedar tak sedar, memang begitulah kehidupan kita. Cita-cita terlalu banyak...(nota lama). Angan-angan jauuuuuuhh sampai lupa bahawa ajal boleh menjemput bila-bila masa. Memang selalunya manusia begitu. Kita merancang, mengatur bagaikan yakin sekali kita akan menemui dan menempuh saat tersebut. Bukankah kita selalu begitu? Selalu juga dalam hal-hal yang mendatang ini kita lupa untuk mengiringkannya dengan lafaz "insyaAllah". Kita berjanji dengan rakan-rakan untuk bersama ke kelas 5minit lagi, kita lupa menyebut 'insyaAllah'. Bahkan tiada siapa yang boleh menjamin bahawa kita masih mampu bernafas dalam tempoh 5minit kemudian itu melainkan Tuhan.

Kita dengan yakin mengatakan 'saya akan.. oh..mesti... aku boleh..' tapi kita selalu lupa semua itu hanya akan berlaku dengan izin Allah. Kecil sangatkah perkara ini untuk diambil perhatian. Kerana apabila kita lupa menyebutnya, itu membuktikan kita telah hilang pergantungan kepada Tuhan. Bukanlah benda yang sekejap cuma itu sesuatu yang tidak ada apa-apa tentangnya. Ini hal yang besar. Kita lupa. Kita hilang rasa bertuhan. Bagaimana mungkin Tuhan sudi mengabulkan hajat-hajat perancangan kita itu sedang kita lupa padaNya? Bagaimana jika tika itu juga maut menjemput kita??

"Dan jangan sekali-kali engkau mengatakan terhadap sesuatu,
"Aku pasti melakukan itu besok pagi," kecuali (dengan mengatakan )
'insya Allah'. Dan ingatlah kepada Tuhanmu apabila engkau lupa dan katakanlah, "Mudah-mudahan Tuhanku memimpinku ke jalan petunjuk yang lebih dekat dan lebih terang dari ini."

[surah al-Kahf : 23-24]

Telahpun Tuhan ajarkan... telah Tuhan ingatkan. Hal ini sepatutnya menyedihkan bagi hati orang-orang yang mengaku beriman, kerana Tuhan itu sepatutnya sentiasa ada di hati kita sepanjang masa. Tak boleh sedetikpun kita tanpaNya.

Hai hatiku, berapa lama kamu harus mengambil masa untuk mendidik hatimu agar sentiasa bersamaNya. Hai hati yang ingin menjadi hamba kesayangan Allah, bukan engkau orang yang layak disayangi kalau engkau selalu melupaiNya... Bukankah Hak ALLAH sebagai Rabb..agar setiap hamba itu sentiasa mengingatiNya.

Kehidupan...

Benar kata Rasulullah. Dalam setiap laluan kita menuju gerbang mati yang membuka kepada pintu akhirat itu, akan ada banyak cabaran dan duri-duri yang menanti. Itulah ujian-ujian dan larangan-larangan Tuhan yang harus kita hadapinya. Bukankah sememangnya kehidupan kita di dunia ini adalah untuk diuji, agar jelas kelak siapa yang benar-benar mengimani dan siapa yang kalah dengan godaan iblis dan nafsunya. Huhh.. jadi bagaimana harus mengharungi ini?

Terjumpa catitan lama kata-kata seorang ulama : "Sesungguhnya hak Allah itu sangat berat untuk dipenuhi oleh hambaNya. Juga nikmatnya terlalu banyak untuk disyukuri. Maka itu bertaubatlah siang dan malam.."


hai janganlah angan2ku
sampai melupai ajal yang menanti

No comments:

Post a Comment

Mhu menjadi yang terbaik. Umat terbaik!

Secebis Renungan...

Islamik Testimonial