myspace codes
Click here for Myspace glitter graphics and Myspace layouts
-->

Friday, April 23, 2010

hai taqwa


Bismillahi arrahman arrahim


"Segala puji hanya milik Allah, kami memuji, meminta pertolongan, meminta ampun dan berlindung kepadaNya dari kejelekan-kejelekan jiwa kami. Barangsiapa yang diberi petunjuk oleh Allah, maka tiada seorang pun yang dapat menyesatkannya, dan barangsiapa yang Dia sesatkan, maka tiada seorang pun yang dapat memberinya petunjuk. Aku bersaksi bahwa tidak ada sesembahan yang haq selain Allah dan aku bersaksi bahwa Muhammad adalah hamba dan utusanNya."



Alhamdulillah, inilah antara yang menarik dalam ucapan kakak Hanim untuk intro Spring Camp tempoh hari :) Akhirnya, berkesempatan saya tampalkan di sini. Terima kasih ALLAH =). Sesungguhnya ini adalah bacaan Hamdalah yang pasti akan dibacakan oleh Rasulullah s.a.w. setiap kali sebelum baginda memulakan khutbahnya. Rasulullah s.a.w juga telah mengajarkan tasyahhud hajat ini kepada para sahabat dan sunnah ini diwarisi hinggalah ke hari ini. Inilah juga bacaan yang hampir setiap khatib membacanya sebelum memulakan khutbah solat Jumaat. Mungkin kita sekadar mendengar dan tidak diterangkan pula maksudnya...


Subhanallah, rugi. Alangkah rugi seandainya diri tidak mengetahui dan menghayati bacaan itu. Sungguh, hati-hati yang mendengar amat terkesan, Barangsiapa yang diberi petunjuk oleh Allah, maka tiada seorang pun yang dapat menyesatkannya, dan barangsiapa yang Dia sesatkan, maka tiada seorang pun yang dapat memberinya petunjuk. Apakah lagi yang mampu saya maknakan di sini. Perkataan baginda itu sudah sangat jelas dan faham sekali maksudnya. Siapakah lagi yang dapat memberi petunjuk kepada hati melainkan pemiliknya sendiri. Dan pemiliknya adalah ALLAH, Tuhan yang Memerintah kerajaan langit dan bumi ini. Hanya kepada Dia kita pohonkan hidayah, agar Dia melorongkan hati-hati kita kepada kebenaran.. agar Dia memelihara hati-hati kita dengan petunjuk yang hanya milikNya..


Hanya mungkin saya tidak pandai untuk berbicara di sini. Tak tahu bagaimana untuk menafsirkan perasaan di kala itu.. .


Cuma mungkin harus sedar, tiada siapa yang dapat memberi petunjuk kepada kita melainkan Allah. Maka, andai suatu ketika terdetik di hati walau sekecil manapun perasaan untuk berubah, atau untuk membuat kebaikan, maka bersegeralah. Kerana percikan itu adalah satu sentuhan dari Allah, yang Maha Pengasih, yang sentiasa menginginkan kebaikan untuk hamba-hambaNya. Maka salah siapakah lagi, kalau kita sendiri berpaling darinya, lalu membiar sahaja hidayah itu pergi. Kepada siapakah lagi yang mampu kita sandarkan, kerana tiada siapa yang dapat memberi petunjuk seandainya Dia ingin membiarkan kita sesat. Bersyukurlah, bersyukurlah dan peluklah ia setiap kali Allah mendatangkannya kepada kita. Kerana kita tidak tahu, apakah saat-saat seperti itu akan datang lagi...



"Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa kepadaNYA dan janganlah kamu mati kecuali dalam keadaan muslim."

[ali Imran :102]


"Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada ALLAH dan ucapkanlah perkataan yang benar, nescaya Allah akan memperbaiki amal-amalmu dan mengampuni dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan RasulNya, maka sungguh, dia menang dengan kemenangan yang agung."

[al-Ahzab :70-71]



Saya pernah ingat tentang sesuatu yang diajarkan kepada saya oleh seorang kakak usrah. Tentang apa itu taqwa. Katanya, taqwa itu ibarat kita melalui satu lorong yang panjang, yang penuh onak dan duri di sepanjangnya. Kita berusaha ke hujungnya dengan penuh hati-hati agar tidak memijak satupun dari duri-duri itu.


Khalifah Islam kedua, Sayyidina 'Umar al-Khattab bertanya kepada Ubai bin Ka'ab ra, "Apakah hakikat taqwa?" Ubai bertanya pula, "Pernahkah Amirul Mu'minin melalui jalan yang banyak onak dan duri?". Sayyidina 'Umar menjawab, "Ya". Ubai bertanya lagi, "Bagaimana?". Sayyidina 'Umar menjawab, "Saya berjalan dengan berwaspada dan bersungguh-sungguh supaya tidak memijak atau terpijak onak dan duri". Ubai menjawab, "Itulah hakikat taqwa!"


Ibnu Abbas menyatakan, "Orang yang bertaqwa itu adalah mereka yang takut dalam keadaan berwaspada daripada balasan Allah dengan meninggalkan apa yang didorong oleh hawa nafsu kepadanya, dan mengharapkan rahmat Allah dengan percaya kepada apa-apa yang datang daripadanya"


Begitulah taqwa yang sangat-sangat dituntut ALLAH itu. Duri-duri yang dielak dengan sungguh-sungguh itu adalah semua larangan-larangan Allah yang diperintahkan kepada kita untuk menghindarinya. Tapi, hakikat taqwa itu sebenarnya adalah lebih besar dari ini. Ia bukan sahaja menghindar tapi dengan sungguh-sungguh menghindar! Mungkin boleh saya katakan, kalau orang itu ingin mengambil wudhu', seboleh-boleh dia usahakan agar jangan terpercik setitik kecilpun kotoran apatah lagi najis pada pakaiannya demi menjaga kekhusyukan solat yang bakal didirikan. Kerana buah khusyu' solat itu bukan bermula dari takbiratul ihram. Tetapi, bermula dari saat dia melangkah untuk berwudhu' lagi. Maka, setiap perkara yang mengisi antara wudhu' dan solat itu juga perlu dijaga, bukan sekadar pakaian, bahkan hati ini perlu dijaga sepanjang senggang waktu tersebut. Agar jangan hati kita masih berbicara hal-hal duniawi, sedangkan sebentar sahaja lagi kita akan menghadap Allah. Bagaimana mungkin kita akan dihadiahkan rasa khusyu' itu kalau kita masih boleh berborak-borak, bergurau senda lalu sesaat selepas itu mengangkat takbir menyembahNya. Sukarnya untuk mendapatkan hadiah khusyu' itu, hinggakan setitik kotoran pun mungkin boleh menjadi penyebab untuk kita tidak memperolehnya. Apatah lagi untuk memperoleh taqwa, ia adalah hal yang sangat-sangat lebih besar dari itu.


MasyaAllah. Sebab itu, orang-orang yang bertaqwa ini sangat dimuliakan dan tinggi darjatnya di sisi Allah. Pernah seseorang menyedarkan saya, selaklah helaian-helaian al-Quran di tanganmu, hampir setiap muka surat pasti Allah ada menyebutkan tentang taqwa. Yea, sila pulang ke rumah dan pastikan hal ini sahih (^^). Saya telah mengesahkannya.


Besarnya nilaian taqwa itu di sisi Allah, hingga selalu kita diseru-seru ke arah itu. Besarnya erti taqwa itu, sepatutnya menjadi kejar-kejaran kita. Sewajarnya menjadi rebut-rebutan kita. Entahlah, mungkin fahaman yang setakat ini baru secebis dari erti taqwa yang sebenar. Saya tahu, diri ini masih banyak perkara yang perlu dipelajari lagi. Masih banyak yang perlu difahami. Dan masih terlalu banyak yang perlu diusahakan. ..


Kita perlu berusaha bersama-sama! Sebab kalau saya lemah dan hendak mengaku kalah, anda boleh menguatkan saya. Dan saat anda pula yang lemah, saya bertanggungjawab untuk menguatkan anda.




Dan si kecil ini, siapa pula mahu menguatkannya nanti??




" Ya Allah, bantulah aku untuk mengingatiMu, mensyukuriMu serta memperbaiki amalan ku kepadaMu".



esok exam Jepun

doakan..huhu


No comments:

Post a Comment

Mhu menjadi yang terbaik. Umat terbaik!

Secebis Renungan...

Islamik Testimonial