myspace codes
Click here for Myspace glitter graphics and Myspace layouts
-->

Monday, June 15, 2009

Kembara A L - H A M R A

Pagi terawal yang pernah kami redahi sepanjang jelajah ini. Sekalian ahli jelajah tidak tidur selepas Subuh itu. Jam 0610 lagi, semua sudah bersedia untuk check out hostel. Menarik beg troli memecah sunyi hening pagi, kami mendapatkan ‘trem Subuh’. Nampaknya kenyataan dari Turistica Informacion semalam bahawa trem itu mula beroperasi jam 0700 tidak tepat sama sekali. Termangu-mangulah kami menanti bas kami yang akan bertolak ke Granada tepat jam 8pagi.

Jam 1130 – bas tiba di Granada. Alhamdulillah pencarian hostel al-Cazaba Pension tidak begitu sukar (seperti Sevilla). Setibanya kami di hostel, pakcik yang menjaga hostel itu sangat peramah dan fasih pula berbahasa Inggeris. Beliau sangat prihatin dengan perancangan kami di bandar itu. Sampaikan kami disuruh segera menyemak tiket masuk al-Hamra, sedangkan kunci bilik pun tak diberi lagi. Kebetulan pula kami dapati booking kami rupa-rupanya bermasalah. Kad kredit juga tak terolak langsung. Resah juga, kami cuma ada sehari di Granada, petang esok kami bakal berkejar ke airport untuk ke Barcelona. Kalau perancangan kami tergendala, mana mungkin kami sempat untuk meneroka al-Hambra yang perlukan masa yang boleh tahan lamanya. Maka, atas nasihat dan harapan yang beliau berikan juga, kami segera masuk bilik dan terus meninggalkan barang-barang lalu bergegas mengambil bas kecil ke puncak al-Hamra. 

Syukur Alhamdulillah, kami sempat membeli tiket masuk al-Hamra yang bermula jam 2petang. Nampaknya hari ini hari paling tak rehat kami (^^). Meneroka al-Hamra yang sungguh luas! 3jam mungkin kami berkelana di dalamnya sehinggalah menemui pintu ‘salida’ (exit) yang sebenar.

Kami pulang semula ke hostel dengan hanya berjalan kaki, menuruni bukit merentasi kota Granada berpandukan peta di tangan. Mujur, al-Hamra tidaklah sejauh mana. Hasilnya, kami pulang ke hostel dengan souvenirs! Terserempak pula dengan pakcik yang baik tadi. Dia menyapa mesra kami.

“Do you know it’s not allowed to cook in the hostel. Moreover it’s dangerous to leave the electricity tool on while you go out..”

Adehhh..kantoi pula kami masak nasi. Kami hanya menganggukkan kepala sambil meminta maaf. Lagak tidak akan berbuat lagi. Tak sangka pula pakcik ni akan ‘menceroboh’ masuk bilik kami tika kami keluar tadi. Haih. Rasa tak puas hati dibalut cepat-cepat dengan sangka baik. Beliau sangat concern dengan customernya, mungkin sebab itu beliau masuk untuk lihat kalau-kalau ada apa-apa yang tidak cukup. Kelakar rasanya, inilah pertama kali kami ditegur tak boleh masak nasi.. Kelihatan plug rice cooker sudah bercabut. Mujur nasi di dalamnya sudah masak. Apa-apalah pakcik… Selesai bersolat, kami memasak sardine pula. Walaupun remote penghawa dingin tak dijumpai, tiada siapa mahu bertanya pakcik tadi. Bimbang nanti dia masuk bilik dan terbau sardin pula!

Pagi kedua di Granada, kami bersiap-siap, check out dan meninggalkan luggage di bawah jagaan mereka. Mengikut perancangan yang telah diubahsuai malam tadi, hari ini kami akan meninjau penempatan al-Baycine yang terletak di sebelah al-Hamra. Ahli-ahli jelajah sudah tidak sanggup menempuh Garden al-Hambra (yang hanya boleh dimasuki dengan tiket yang berlainan) kerana petang semalam sahaja jenuh sudah kami meneroka taman-tamannya atas tiket ‘General Life’. Kami memanjat bukit al-Baycine dengan bas, melihat apa yang ada dan seperti semalam mencari jalan pulang dengan kaki…



al Hamra, singgahsanamu pernah bersinar...



berlatarkan al-Baycine dari al-Hambra


No comments:

Post a Comment

Mhu menjadi yang terbaik. Umat terbaik!

Secebis Renungan...

Islamik Testimonial