myspace codes
Click here for Myspace glitter graphics and Myspace layouts
-->

Tuesday, June 30, 2009

Hormatkan YB atau azan? [catatan 22/6]

Alhamdulillah, perjalanan yang panjang itu telah mengizinkan aku merasai bahang Khatulistiwa, yang membuahkan durian dan segala jenis buah-buahan yang sudi memunculkan diri di kebun ayah.
.
Kepulangan yang disambut oleh si gonggok yang membabai di langsir pintu bilik. Koloni ini masih tidak pupus dari singgahsana kami rupa-rupanya. Hari-hari ayah mengaut berkilo-kilo ulat gonggok yang merayap di serata rumah, tetapi spesies ini nampaknya masih bertahan dengan hebatnya (Apakah rahsianya???). Hampir setahun saya pergi, tapi nampaknya hari ini rumah ini masih dikongsi bersama golongan yang banyak kaki itu. Di lantai, di perabot, bahkan di bumbung! Saya tidak kisah sangat, tapi bilamana tengah gelap malam anda menyentuh sesuatu yang melingkar di lengan anda, reaksi apakah lagi yang patut berlaku. Saya bingkas bangun dan membuka lampu bilik. Sah! Si gonggok itu pandai pula lari dan menyembunyikan diri di bawah katil. Huhh.. 120 heart beats. Terasa lebih selamat tidur bersama earphone di telinga..
.
Bicara nenek tempoh hari pada saya agak melucukan. 'Jembalang tanah', saya bukan menidakkan terus, tak mustahil makhluk-makhluk Tuhan yang di alam lagi satu membuat onar di rumah ini. Tapi, dendam apakah yang masih belum terlerai antara kami.. Saya tidak pernah mahu menggilis 'kereta api' itu (tapi ibu selalu.. =(. Cuma sekali itu saya terpecahkan kamu..hhuh. Maaf sangat, tak disengajakan. Hakikatnya proses menggilis itu lebih ngeri buat saya. Huhhh. Saya lebih rela mematikan kalian dengan cara lain, setidak-tidaknya dalam keadaan anggota yang masih sempurna! (nyamuk dikecualikan)
.
Berhari-hari di rumah, saya perhatikan banyak juga jentik-jentik yang diternak secara langsung dalam rumah ini. 'Laporan' sudah dibuat, tapi nampaknya 'pegawai-pegawai atasan' masih endah tidak endah. Mahu tunggu kes denggi kah?? Hurm.. Kewujudan mereka yang tidak patut telah melupakan saya pada sesuatu yang patut. Ayam? Hari ke-7 bertapa di dalam Lelong's Height ini, baru saya perasan akan kepupusan spesies ayam di rumah kami. Itupun setelah dikhabarkan emak. Dari anak-anak hingga ke bapa-bapa ayam yang pernah menunjuk bulu pelepahnya di rumah ini, semuanya telah dibaham encik musang satu persatu, sehingga tidak wujud seekor pun. Padanlah saya terasa simen-simen kaki lima dan verandah rumah seakan aman dari sesuatu -tiada lagi tahi-tahi ayam yang menempel di situ.
.
Amankah? Aman pada mata, tidak pada hakikatnya. Hujahnya, ancaman encik musang yang saban hari menunjuk belang. Bahkan, saban malam, pintu besi verandah rumah juga terpaksa di tutup, siap bersangkutkan rantaian besi. Bila ditanyakan untuk apakah itu, kata emak, mengelak encik ba alif ba ya dari menjenguk ruang rumah. Hah?? Begitu sekali ziarahnya?! Seakan kami kaum kerabat terdekatnya pula. Alahai...Lelongku yang semakin hilang damainya.
.
Maaf, penceritaan masih tidak menyentuh tajuk di atas. Bukan apa, kedamaian bagi saya tidak berhenti di pagar rumah. Desa ini dan penghuninya yang kucinta, kupohonkan keamanan untuk mereka jua. Aman dunia, jua di akhirat sana..
.
Semalam, saya menghadirkan diri di padang sekolah rendah saya. Hari Sukaneka dan Keluarga daerah terpencil ini, suatu keramaian yang patut dibanggakan. Ukhwah ummah harus disemai tidak kira usia, dari kecil hingga tua. Saya gembira untuk itu (walau tidak untuk sesetengah aktivitinya). Sayangnya, ada satu dua perkara yang lebih utama (bagi saya) yang memberi didikan langsung yang tidak baik.
.
Sampah. Kelihatannya cawan-cawan polisterina terdampar di sana sini, baik di tebing jalan, mahupun di bawah khemah-khemah. Apakah pihak JKKK terlupa memasukkan plastik sampah ke dalam senarai perkakas yang perlu ada pada keramaian itu? Hasilnya, adik-adik kecil saya yang masih rebung untuk dilentur sewenang-wenangnya mencampak bekas minuman percuma mereka. Ingin sahaja hati ini menegur tingkah yang mencacatkan pandangan mata itu. Hendak ditunjukkan tempat membuang yang betul, malangnya sejauh mata mencari -TIADA. Bagi warga yang lebih tua, saya tidak tahu ke mana mereka mencampaknya. Mungkinkah setaraf anak-anak kecil itu juga(?). Kebersihan itu kan sebahagian daripada iman. Sewajarnya yang lebih tua memandu anak-anak ke arahnya.
.
Sesuatu yang lebih menyayatkan hati yang mendengarnya. Kebetulan diri ini masih sudi berpanas hujan (sememangnya panas dan hujan silih berganti) sambil menanti ucapan YB dan pengerusi bersilih ganti. Jam di tangan sudah melangkaui nombor 1. Lincah pengerusi menjalankan sesi cabutan bertuah, sayup-sayup kedengaran laungan azan dari masjid yang tidak lebih 1 kilometer dari padang sekolah. Makcik-makcik di sekitar saya sudah berbisik tegur. (Bisik tegur yang berupa laungan) Mungkinlah encik pengerusi terlalu jauh untuk mendengarnya. Secara tiba-tiba mikrofon bertukar tangan. Kedengaran butir-butir YB berbicara seminit dua. Peralihan suara-suara itu membolehkan azan didengar dengan jelasnya pada semua penduduk peribumi desa ini. Dan seketika kemudian..kedengaran semula saudara pengerusi, mengulang statement encik YB, sangka saya YB berhasrat menangguhkan majlis, tetapi rupa-rupanya beliau terpaksa pulang segera, minit mesyuarat pukul 2. Kedengaran lagi suara pengerusi lantang bergema..
.
"..pihak majlis ingin memberi laluan.."
.
Alhamdulillah, lapang saya mendengarnya, walaupun azan sudah setengah perjalanan. Namun, kelapangan itu tidak lama. Sesaat bicara disambung, memberi laluan kepada YB berangkat pulang. Huhh.. Apakah YB atau azan, masyarakat Muslim hari ini sudah keliru mana satu yang patut diutamakan?
.
Majlis diteruskan, tanpa menghiraukan azan. Mungkinkah tok imam yang menjadi hero menimbang bola sepak raga tadi telah terlebih dahulu pulang.. Bagaimana ummah akan bangkit jika kita melupakan tiang..
.
.
Diri ini berkata bukan tanda baiknya
Sekadar hadiah perjalanan untuk renungan bersama

3 comments:

  1. satu keadaan yang biasa di malaysia,
    asing bagi kamu yang baru balik malaysia..

    "Islam itu dagang & akan kembali dagang. Maka, berbahagialah orang2 yg dagang." (HR Muslim)

    LINK
    http://www.bicaramuslim.com/bicara7/viewtopic.php?p=125378&sid=db3e501900578972e00e1887535ebc8a


    insyaALLAh akan berlaku tajdid islam bermula dari Malaysia..
    sama-sama kita doakan..
    moga direzekikan bersama..
    Amin..

    ReplyDelete
  2. moga kita menjadi antara yang menyumbang kpd permulaannya..

    yup eqeen, ku di malaysia sekarang =)
    insyaAllah sampai awal Sep

    ReplyDelete

Mhu menjadi yang terbaik. Umat terbaik!

Secebis Renungan...

Islamik Testimonial