myspace codes
Click here for Myspace glitter graphics and Myspace layouts
-->

Monday, June 15, 2009

Destinasi Akhir..


Flight 655pm kami bertemu landasannya di Girona Airport pukul 720 petang diiringi tepukan gemuruh para penumpang. Rasa mahu gelak juga melihat penumpang yang begitu meraikan keberjayaan pilot dan seluruh kakitangan Ryan Air. ‘kalau macam ni, aku pun nak jadi pramugari lah’ ahhaha. Ahli jelajah keempat nampak bersahaja, kerana bukan pertama kali baginya menyaksikan situasi sebegitu. Tapi bagi kami, ini yang pertama!

Rupanya Girona Airport terletak jauh dari Barcelona. Kami terpaksa membeli tiket bas (return) dengan harga 21euro. Perjalanan yang panjang (iaitu dalam lingkungan 1jam) itu terasa seperti sebuah perjalanan di lebuh raya Malaysia. Baik pokok, jalan raya, bangunan-bangunannya…benar-benar terasa inilah Kuala Lumpur yang kedua. Tanih di bumi Barcelona ini juga bertutup dengan rumput, tiada lagi ‘savannah area’. Haih, hati sudah merindukan tanah sendiri. Walaupun asalku bukanlah di ibu Negara, tapi melihatkan gemerlap bandar Barcelona yang sangat besar, neon-neon yang terselit di sana sini, kami memikir nasib bagaimanakah kami mahu mencari hostel kami di gelap malam begini, bahkan di sudut manakah hostel kami dari stesen bas nanti?!

Seperti yang dijangka. Jam 855 di Stesen bas Barcelona menjanjikan sebuat kaunter informasi yang ditutup (bahkan di airport lagi). Kami terpaksa mengambil teksi dengan harapan janganlah hostel kami terletak jauh dari city. Risau juga duit poket nak bayar harga teksi. Huhu. Alhamdulillah, hostel kami dijumpai dengan kadar tambang yang tidaklah mahal. Lega. Dan yang paling gembira, pintu bilik hostel Cuma beberapa tapak dari reception counter!

Bilik paling bawah dan pertama dari muka pintu hostel.

Saya tidak mahu bercerita tentang Barcelona. Cukuplah gambar-gambar di bawah mengungkapkannya. Yang pasti hajat hati nak menjejak pepasir di pantai Barcelona hanya berakhir dengan suatu lontaran mata yang lesu. 50meter dari pantai, tak sampai hati nak berganjak lebih dekat kerana kehadiran begitu banyak makhluk yang sedang menyeksakan diri di pepasir sana. Huh. Apakah perasaan beramai-ramai dalam keadaan begitu…isk.

Searching for access into Estadio Barcelona...penat kena pusing baru jumpa =(

My first cable car (to Montjuic)


Menapak ke Port Vell

Sagrada Familia

4JUN 930pm –kami meninggalkan bumi Spain bertemankan sunset yang sungguh indah sepertimana kami tiba di Barcelona 2hari yang lalu. Meninggalkan bumi masyarakat yang rajin membaca buku. (walau di mana, pasti kelihatan yang memegang buku, sekalipun dalam metro). Meninggalkan kenangan beratur di escalator hanya di sebelah kanan jika mahu membatukan diri. Bersesuaian dengan pemandunya yang berada di sebelah kiri. Jadi ikut kanan melainkan jika hendak memotong (^^).

Gambar termahal kami! -selaku gambar terakhir kami di sini

Terbang. Terbang kembali ke Dublin bersambutkan mega merah yang masih tidak hilang meskipun jam sudah mencecah 11pm.. (kini benar-benar nampak kenapa kami dibolehkan jamak maghrib dan Isya’).

Adios España!

 

2115 bakal menuju London.

Hola Malaysia =)

No comments:

Post a Comment

Mhu menjadi yang terbaik. Umat terbaik!

Secebis Renungan...

Islamik Testimonial