myspace codes
Click here for Myspace glitter graphics and Myspace layouts
-->

Monday, June 15, 2009

Duka atau suka?


“Waaaaaaaaaaaahhhhhhh……”

Tiada apa yang lebih meriuhkan hati di dalam ini melainkan jutaan bunga-bunga matahari di kiri dan kanan highway. Begitu teruja. Terasa mahu sahaja meminta pakcik bas berhenti sebentar. Berilah kami barang sesaat dua untuk berdiri di celahan jutaan bunga matahari yang ditanam dalam baris-baris yang cantik itu. Ouh, cantiknya!

Ladang mentari ku (^^)

Itulah pemandangan yang akan kami tempuh tiap kali kembara dari satu negeri ke satu negeri di bumi España ini. Sorotan ladang matahari demi ladang matahari acapkali memenuhi ruang mata sejak kami bergerak dari Madrid ke Cordoba lagi. Dan kali ini, perjalanan ke Sevilla juga dikurniakan keindahan yang sama. Kamu tak boleh membayangkan, betapa besarnya ladang itu. Besar amat, seluas mata memandang. Tak pernah terbayang bunga-bunga matahari akan ditanam sebanyak itu, selama ini hanya menjumpai rumpun-rumpunnya sahaja. Paling tidak memori sepohon matahari ibu yang ditanam di depan rumah di Taman Sri Indah, Sabak Bernam dahulu tika familiku bermastautin di Selangor. Memori sekeping gambar kepala botak adik di sebelah matahari ibu di depan rumah.

“Bunga matahari sangat cantik,

Kembang di waktu pagi,

Darinya pagi hingganya ke petang,

Tak jemu kumemandang..


Bunga matahari sangat cantik,

Di halaman rumahku..

Darinya pagi hingga ke petang,

Memikat kumbang lalu..”

Siapa masih ingat, ini lagu yang kupelajari di sekolah rendah dulu-dulu. Darjah satu atau dua barangkali. Dulu kalau melihat bunga matahari ibu, padaku tidaklah cantik sangat. Cuma istimewanya, bunga itu besar! Lebar, dengan bulatan tengah yang nampak seperti baldu. Aha, mungkin juga sebab tiada harumnya, aku memandangnya sebelah mata. Tapi hari ini, jutaan bunga matahari itu memikat hatiku. Sayang sekali, aura kesemulajadiannya terhijab oleh kaca tingkap bas. Ouh, pakcik…tolonglah berhenti.. 

Sesekali driver bas itu mencuri pandang kepada kami melalui pantulan cermin di hadapannya. Macamlah faham bahasa Melayu lagaknya. Kalau benar faham, pakcik berhenti! Hehhee.. Sohihlah, kami tak berkesempatan langsung untuk menatap keharmonian hijau ladang dan kuning kelopak-kelopaknya si mentari secara live. Semuanya ibarat keindahan-keindahan yang terwujud di luar sebuah pameran kaca (sementelah kamilah yang didalamnya!). Huhu..

 

S E V I L L A

Bandar yang diluar jangkaan kami. Sangkaan kami, nama itu tidak pernah didengar sebelumnya, dan kurang pula menjadi tarikan pengembara-pengembara. Maka, mungkinlah ia satu daerah yang entah di mana-mana, terpinggir dari kemodenan dunia, setidak-tidaknya kami membayangkannya sedamai Cordoba. Tapi, tilikan ahli musafir sekaliannya tertolak. Bandar apakah ini dengan 3buah ZARA dalam jarak tak sampai 1kilometer. Aih..

Yeap, di celah-celah pelusuk kedai-kedai yang ‘berjenama’ itu, fikirkan di manakah tempat tidur kami kali ini. Ouh, atas budi baik kakitangan AAE Pino Hostel.. sampai hati kalian mencampakkan kami ke atas bumbung hostel?! Terasa tidak boleh menerima hakikat itu setelah berkilometer jenuh diri ini menapak di bawah terik mentari petang yang masih hebat bersinar, semata-mata untuk mencari di manakah letaknya hostel kamu. Entah apalah nasib kami, menjadi antara penginap yang bertuah untuk mendapat bilik yang benar-benar di atas bumbung bangunan kota Sevilla dengan khidmat tangga semata untuk menjejak ke puncaknya. 3bilik di atas itu, dan kami menduduki 2 daripadanya. Maka secara tak langsungnya, kamilah yang bermaharaja lela di atas bumbung itu. Mujur juga bumbung itu menjanjikan ampaian baju..dapat membasuh baju dan kering dengan cepatnya! -p

Tiada apa sangat yang hendak diceritakan tentang kembara kami di sini. Antara yang menarik, kami mengunjungi satu lagi al-Cazzar dengan kemasukan percuma atas tiket ‘student’. Juga kami menjumpai banyak senibina Islam di dalamnya. Pasti istana itu dahulu pernah menjadi milik kita. Bukti betapa Islam pernah menakluki bumi Andalusia. Betapa kita pernah menguasai 2/3 daripada dunia!

al-cazzar de Sevilla

the caliph bath

Sempat juga memanjat ‘Torre Del Oro’ sebuah rumah api yang kini telah dijadikan Museo Maritimo dan turun smula dalam 15minit terakhir sebelum masa tutupnya. Mujur hanya 92 anak tangga. Dahulu, ketika Islam menguasai wilayah itu, menara ini berperanan penting dalam mengawal perairan mereka. Kami juga menapak ke Plaza de Espana, dan menjumpai sebuah Plaza yang aman damai dalam suasananya yang kelihatan agak terbiar. Plaza yang mententeramkan jiwa. Melihatkan reka bentuk bangunannya yang seakan berkubah tanpa sebarang unsur-unsur ‘t’. Dengan air pancut yang gebu di tengah-tengahnya. Ouh, petang yang damai sekali… (dalam hakikat kebosanan ekoran penutupan semua kedai di bandar Sevilla..mungkin hari Ahad mereka semua bercuti –supermacado pun kami tak dapat pergi..haih)

Di depan cathedral mereka..

Plaza de Espana -ku sangat suka kedamaian ini

Sungai Sevilla dari puncak menara Torre de Oro

Macam kubah kan??? hhe..pic taken at Plaza de Espana

Kegebuan air pancut yang mengujakan kami


No comments:

Post a Comment

Mhu menjadi yang terbaik. Umat terbaik!

Secebis Renungan...

Islamik Testimonial