myspace codes
Click here for Myspace glitter graphics and Myspace layouts
-->

Saturday, February 6, 2010

campuran rasa dan bahasa


Dengan nama A l l a h .. .

Hati terasa hendak berkata.. tapi terasa amat payah. Maaflah sahabat-sahabat. Laman ini lama tidak ber'update'. Maaf. Maaf untuk segala-galanya.

Kadang-kadang kita terpaksa menggunakan lagu untuk bersuara.

Maka saya ingin sertakan ini

Nadhirah Ali (jika anda membaca), anda pasti masih ingat lagu ini.. lagu suka-suka kita dahulu. Best (kan?)! Mana adik-adik dormku yang sekian lama tak bertemu? Yang meminjamkan kami kaset-kaset menarik itu. Yang sabar melayan karenah kakak-kakak ini yang banyak meragam. Yang sesekali sama-sama mencipta konsert jalanan di malam hari. Ingatkah, di kaki lima itu...

Adakah ini entri nostalgik. huhu

Uhh, serasa hati ini rindu. Di mana ya adik-adik sekalian. Kami doakan sentiasa dalam rahmat Tuhan. Moga suatu hari kita direzekikan bertemu lagi... jika ditakdirkan.

L a m a . Lama irama ini tidak dihayati. Tapi saat ini, kata-kata saya hilang, kerana dicuri oleh lirik ini.. Dahulu, kali pertama mendengar hati sudah jatuh. Dengar.. .di situ ada suatu ketenangan dalam luahan. Tapi dahulu, aplikasinya belum bertemu lagi. Tak tahu di mana mahu meletaknya. Tapi, hari ini.. saya akhirnya punya sebab untuk melagukan semula. Dedikasi untuk diri sendiri..

Oh, mungkin. Saya tampalkan kata-katanya di sini..


Ku biar kalam berbicara
Menghurai maksudnya di jiwa
Agar mudah ku mengerti
Segala yang terjadi

Sudah suratan Ilahi

Ku biarkan pena menulis
Meluahkan hasrat di hati
Moga terubat segala
Keresahan di jiwa
Tak pernah ku ingini

Aku telah pun sedaya
Tak melukai hatimu
Mungkin sudah suratan hidupku
Kasih yang lama terjalin
Berderai bagaikan kaca

Oh teman, maafkanlah diriku

oh Tuhan...
Tunjukkan ku jalan
Untuk menempuhi dugaan ini
Teman, maafkan jika ku melukaimu
Moga ikatan ukhwah yang dibina
Ke akhirnya

Aku tidak kan berdaya
Menahan hibanya rasa
Kau pergi meninggalkan diriku
Redhalah apa terjadi
Usahlah kau kesali

Mungkin ada rahmat yang tersembunyi

lirik Sahabat Sejati : unic


musim tetap akan berlalu..


moga yang ditinggalkan adalah sebuah kedamaian..


Kalau Allah datangkan kesusahan. Itu tanda kasih sayang Tuhan. Andai hati hilang ketenangan...tandanya kita jauh dari Tuhan. Sengketa-sengketa yang timbul, sakit-sakit yang diderita, bukan berlaku tanpa sengaja. Allah ingin menegur kita, 'kau masih belum cukup bersyukur'. 'kau masih sombong denganNya', 'kau masih ber'kira''.. .

Kenapa harta kita hilang?? dicuri? Lewat ini hati saya tidak senang dengan kehilangan-kehilangan yang misteri..

... kerana kita masih belum cukup berinfak di jalanNya. Selalu merasa semua yang kita ada adalah kepunyaan kita. 'Ini aku punya'. Walhal kita lupa, semua itu bukan milik kita. Dari Allah ia datang..dan bila-bila masa Allah berhak mengambilnya. Harta sebenar-benar kita adalah yang kita sedekahkan (dengan keikhlasan), yang kita belanjakan di jalan Allah dengan betul-betul niat kerana Allah. Mungkin nampak hilang di dunia, tapi ia terkumpul di akhirat sana. Menjadi harta sebenar-benar kita...moga-moga dalam hitunganNya..

Tiba-tiba masuk bab 'harta'. .. entah, ini entri celarukah?


"Dan jangan sekali-kali orang-orang yang kikir dengan apa yang diberikan ALLAH kepada mereka dari kurniaNya, mengira bahawa (kikir) itu baik bagi mereka, padahal itu buruk bagi mereka.
Apa (harta) yang mereka kikirkan itu akan dikalungkan (di lehernya) pada hari k i a m a t . Milik Allah lah warisan (apa yang ada) di langit dan di bumi, ALLAH Maha Teliti terhadap apa yang kamu kerjakan."

[surah Ali 'Imran : 180]


lebih-lebih peringatan
untuk aku..T,T

No comments:

Post a Comment

Mhu menjadi yang terbaik. Umat terbaik!

Secebis Renungan...

Islamik Testimonial