myspace codes
Click here for Myspace glitter graphics and Myspace layouts
-->

Wednesday, February 24, 2010

Apa kabar Dunia??


Apa khabar dunia? Apa khabar aku yang masih di dunia.. . Apa khabar duniaku hari ini? Dunia..dunia..dunia..ouh. Buruuuknya nama 'dunia'. Bukan buruk. Tapi aku berperasaan 'buruk' tentangnya.. . aku bukan berniat. Bukan mahu berkhianat. Cuma mungkin kalimah 'akhirat' itu lebih sedap didengar telinga dibandingkan dunia. Entah, mungkin perasaan semata..

Dunia yang selalu memperdaya. Dunia yang selalu membuatku rasa seperti mahu menangis. DUNIA yang selalu melekakan. Dunia yang melarikan aku dari alam nyata. Dari fitrah kejadian manusia.. Dunia yang menjengkelkan. Dunia yang boleh mengheret ku masuk ke neraka! huhu :'( mungkin ciri-ciri ini membuatkan aku 'kadang-kadang' sedar lalu membenci dunia.

Kadang-kadang, aku terasa mahu bermohon kepada Tuhan, hilangkanlah aku dari dunia ini...

Supaya aku lepas dari segala. Tak perlu bertarung harta dan tenaga. Tak perlu bertarung nafsu dan bisik iblis laknatullah. Supaya lepas tanggungjawabku atas diri dan semua manusia. Tak perlu aku harungi segala yang ada di atas dunia. Ya Allah, betapa aku ingin Engkau keluarkan aku dari dunia ini.. T.T

Tapi, Engkau tahu, aku tak layak, malah tak berhak pun untuk meminta begitu.

Siapa aku, hendak mengubah sesuatu yang telah Dia tetapkan. Pandai sangatkah aku ni, hendak menukar-nukar perancangan ALLAH yang sudah semestinya Maha Terbaik? Apa yang aku tahu sangat tentang dunia, melainkan pengetahuan yang secebis itu juga adalah atas kehendak dan izin-Nya.

Bukan saja-saja Tuhan ciptakan aku, kau, dia, dan mereka.

Tak perlu berkali-kali orang beritahu, kamu itu khalifah, bertugas untuk memakmurkan bumi ALLAH. Tak perlu aku letakkan bukti, sebab kau sudah muak. Jemu mendengarnya. Semua yang dah ambil SPM tahu. hatta PMR (lambatnya dah 15tahun hidup baru nak diajar tujuan hidup dekat dunia..huhu).

Teruknya dunia kita yea, sampaikan manusia lupa apa tanggungjawab sebenarnya. Kita tidak menghayati al-Quran dengan sebenar-benarnya. Kita lupa, malah mungkin tak tahu, dan tidak ambil tahu ayat 51:56. Bahkan tugas kita pada ayat 2:30 pun masih belum terlaksana dengan sempurna. Kalau tidak masakan, dunia kita jadi seperti apa yang kita alami pada saat ini. Tak mungkin kita umat Islam sendiri telah hilang nilai keislamannya kalau benar-benar kita beriman dan yakin dengan ayat al-Quran yang ALLAH turunkan..Macam pedang yang hilang keperkasaannya untuk bertarung. Menyedihkan =(

(Ouh, betapa aku idam-idamkan setiap bayi islam yang baru lahir, semua diterapkan betul-betul tujuan Allah ciptakan kita..amin insyaAllah).

Dah, tak payah nak hafal ayat ni, kau bukan kisah. Kau bukan peduli. (eh, 'kau' tu aku). Memanglah. Kalau betul kau dan aku kisah, takkan kau senang-senang goyang kaki depan laptop lagi. Lepak-lepak baca berita dunia, 'Gaza diserang lagi', 'bayi dijumpai mati' bersepah-sepah, nak pergi 'usrah'(majlis-majlis ilmu agama) pun malas. Tengok 'member' keluar pakai pakaian tak sepatutnya pun tak ada kekuatan nak tegur. Belum kira yang lain, lain, dan lain ohh tak terkira banyaknya!

Senang sangatkah hati kita? Terasa dijamin syurga kah? (atau sebenarnya kita lupa ada 2 pilihan je dekat sana - syurga/neraka) Ouh, memang selalu aku lupa... Sedihnya. Aku sedih dengar ada antara kawan-kawan yang merasa sudah selamat dengan tanda nama 'Islam'. "nanti di akhirnya kita semua akan masuk syurga, kan." Mudahnya berkata. Aku sedih aku tak dapat nak cakap bahawa fikiran sebegitu salah. Lagi sedih sebab aku tahu kenapa aku tak mampu. Sebab aku sendiri masih terumbang-ambing, masih bermain tarik tali. Bahkan Allah dah pesan,

وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلا تَفَرَّقُوا
"Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai,"
[ali Imran : 103]

Eh, macam kenal. Ayat hafazan zaman menengah dulu.

Agak-agaknya apa perasaan kau dan aku tika ustaz suruh hafal ayat tu dulu-dulu. Kita tak kisah kan? Eh, tak..mungkin kau kisah. Cuma aku yang tak berperasaan. Disuruh hafal, hafallah. Ayat pun macam best. Aku pun suka. (tapi takde maknanya kalau penghayatan tiada) huhuh..

Semalam, hasil borak-borak usrah kami. Menjengah zaman-zaman sekolah belajar sejarah. Baru aku sedar, betapa berjayanya proses pembaratan terhadap kita semua. Betapa mereka berjaya memisahkan (mensekularkan) Islam dari kehidupan kita. Eh, aku nak tanya apa perasaan korang bila belajar bab kerajaaan Abasiyyah, Uthmaniyyah bla..bla..bla. Aku selalu tanya (dalam hati), kenapa aku kena belajar benda alah ni? banyak sangat fakta sejarah. ohh.. Hey, aku langsung takde rasa 'link' pun dengan kerajaan-kerajaan tu. Sedikitpun tak merasa gah dengan kegemilangan ISLAM suatu masa dahulu. Fakta tinggal sekadar fakta. Hah, tengok berjaya tak mereka?! Sampai aku disuruh belajar tamadun sendiri pun tak suka. Sampaikan perasaan anak-anak Islam sendiri langsung tak peduli pada sejarah umat sendiri. Belum kira lagi, maklumat yang ada dalam buku teks sejarah kita tu pula sangatlah terhad, belum jamin lagi akan ketepatan semua fakta yang ada. Teringat aku, satu ayat dalam video clip 'The Arrivals':

"They strive to own all the media, and information institutions, so that the information we receive, is what is decided for us to receive."

Huh. Macam kena ketuk-ketuk kepala ni bila baca. Memang. Kesedaran ini yang masih belum wujud dalam setiap minda umat kita. Sekarang lihat, betapa besar pengaruh media kepada kita. Itulah antara wadah-wadah mereka nak menghancurkan umat Islam. Menghanyutkan kita dari tali Allah yang sebenar. Liciknya kafirun itu sampaikan sekularisme terhadap Islam itu disuntik senyap-senyap melalui pendidikan kita. Kononnya perihal agama diserahkan kuasa kepada Raja/Sultan (maka kita fikir agama kita terselamat..huh). Tapi, itulah sebenarnya cara mereka memisahkan Islam kita dari kehidupan. Bidang agama diserah kepada sultan, bidang pentadbiran ditentukan mengikut telunjuk British. Wah! kita bebas beribadah. (maka kita fikir agama kita masih selamat. Masih dalam tangan kita). Sedangkan hakikatnya Islam kita bukan sekadar ibadah. Islam yang ALLAH turunkan untuk kita merangkumi segala inci aspek kehidupan. Islam juga punya panduan tertentu yang digariskan untuk sistem pemerintahan.. . bahkan dari sekecil-kecil perkara dalam kehidupan harian (tatatertib makan, masuk tandas, tidur dsbgnya). Lihat, betapa berjayanya mereka...hinggakan tubuh yang dipotong ini sendiri tidak sedar.

Sedarlah kita, ISLAM bukan sekadar beribadah kepada Allah. Kita tersilap apabila suatu masa dahulu kita menerima pelawaan 'baik' pihak penjajah kuffar. Maka terwujudlah umat Islam hari ini yang memandang hal-hal agama itu hanya berkaitan ibadah, rukun iman dan rukun islam (mengucap, solat, puasa, zakat, haji) yang lima itu semata. Mereka berfikir dengan lengkapnya rukun 5 dan rukun 6 ini, maka lengkaplah agama kita. Bahkan sebenarnya tidak, kerana banyak lagi perkara berkaitan Islam kita yang masih belum selesai..Muamalah kita. (ouh, saya kurang arif dengan ilmu-ilmu ini.. masih perlu banyak belajar lagi). Tapi, paling penting hak syahadah kita!

Sedarlah akan agenda mereka! Sedarlah, dan berubahlah. Tegakkan kembali Islam sebenar dalam diri kita (penat aku jerit-jerit kat telinga sendiri). Huhh..



Masih robotkah kita?

Meneruskan hidup seakan tiada tujuan.

Sekadar berhibur dan menanti saat kematian


Masih mahu kekal sebagai robotkah kita?

Menjalani rutin yang berulang-ulang

Tanpa matlamat yang benar


Apakah hidup kita bersusah sekadar untuk berjaya

Kemudian selepas berjaya berkerjaya

Berkerjaya untuk mengumpul harta

Dan harta itu kita gunakan semula

pada hal-hal demi memuaskan nafsu semata

Habis harta, bekerjalah kita semula

Bekerja, belanja, bekerja dan belanja

Sampai 'masa'nya bekalan sebenar T I A D A

Sedangkan kehidupan yang sebenar itulah di sana



berkata untuk mengetuk kepala
sendiri dan semua

No comments:

Post a Comment

Mhu menjadi yang terbaik. Umat terbaik!

Secebis Renungan...

Islamik Testimonial