myspace codes
Click here for Myspace glitter graphics and Myspace layouts
-->

Friday, October 30, 2009

Psssstt.. .


Memaafkan itu mengubati hati luka

Meletakkan kesalahan atas diri menjadikan hati reda


Kalaupun aku tak berjaya meluahkannya, suara hati itu tetap akan bergema. Daripada terus dibiar sakit, biarlah beban itu ditaruh pada tubuh sendiri, kerana yang demikian itu lebih mengubat jiwa ini.

Hari ini aku belajar, bahawa kasih sayang manusia itu tak sempurna. Sejauh mana dipertahankan pun, tetap wujud cacat celanya. Sekasih mana ayah pada anaknya pun, pasti ada sakitnya. Semurni mana persahabatan diwujudkan pun, pasti luka mencelah. Bukan niat kita, bukan sengaja kita sakiti sahabat kita. Tapi sememangnya kasih sayang manusia itu takkan pernah sempurna. Tak setanding kasih sayang Allah...


Maka, dalam kebanyakan hal, yang sering menyakiti hati kita, ingatlah pesan ALLAH dalam kalam-Nya,

"Jadilah pemaaf dan suruhlah orang mengerjakan yang makruf, serta jangan pedulikan orang-orang yang bodoh."
[7:199]

Sungguh yang memegang hati-hati itu adalah Allah, Tuhan yang telah menciptakannya. Maka mohonlah pada-Nya. Carilah kekuatan dari-Nya. Kerana DIA jua yang berkuasa menghilangkan penyakit-penyakit yang menempel di hati manusia..

"Dan DIA menghilangkan kemarahan hati mereka (orang mukmin). Dan ALLAH menerima taubat orang Dia kehendaki. Allah Maha Mengetahui, Maha Bijaksana."
[9:15]



Sekadar secebis pesanan buat d i r i

"Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah banyak dari prasangka, sesungguhnya sebahagian prasangka itu dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain, dan janganlah di antara kamu yang menggunjing sebahagian yang lain. . ."
[49:12]


"Sungguh, ALLAH mengetahui yang ghaib (tersembunyi) di langit dan di bumi. Sungguh, DIA Maha Mengetahui segala isi hati."
[35:38]


Okies. Sekian pesanan ringkas dari ALLAH untuk hati-hati yang sering menjadi sasaran peluru berpandu syaitan laknatullah. Alhamdulillah, dapat isi juga ruang maya nie setelah seminggu lebih terabai oleh penulisnya. Huhu. Ngantukss... Tapi tiba-tiba terjumpa, err

"(Ingatlah), ketika Allah membuat kamu mengantuk untuk memberi ketenteraman dari-Nya, dan Allah menurunkan air (hujan) dari langit kepadamu untuk menyucikan kamu dengan (hujan) itu dan menghilangkan gangguan-gangguan syaitan dari dirimu dan untuk menguatkan hatimu serta memperteguh telapak kakimu (teguh pendirian)."
[al-Anfal : 11]


Wah sayangnya Tuhan pada kita! Tak sangka begitu sekali kejadianNya. MasyaALLAH... Sekecil-kecil perkara mengantuk pun hakikatnya adalah nikmat ALLAH rupanya. Kita je yang tak menyedari, isk. Dan lagi, hakikat berwudhu'. Rahsianya sila rujuk ayat di atas.

Padanlah...memang patutpun mengamalkan penjagaan wudhu' setiap masa..banyak rahsianya =)



Y a Tuhanku,

anugerahkanlah aku ilham untuk tetap mensyukuri nikmatMU

yang telah Engkau anugerahkan kepadaku

dan kepada orang tuaku

dan agar aku mengerjakan kebajikan yang Engkau redhai;

dan masukkanlah aku dengan rahmatMu

ke dalam golongan hamba-hambaMU yang soleh...


[sumber: doa Nabi Sulaiman dalam surah Semut]



4 comments:

  1. Ya Allah,golongkanlah kami dalam golongan mukmin..Luruskan hati kami untuk kembali kepada fitrah asal kami..menjadi hamba yang taat,mempunyai rasa hamba yang menebal..
    Jadikanlah hati kami sebagaimana hati wali-wali Allah, yang tidak merasa takut atau gerun dengan hal-hal dunia..Bantulah kami Ya Rahman, Ya Rahim..ameen..

    (pulang..mzb...)

    ReplyDelete
  2. Ya Allah tabahkan penulis dan beliau yang dimaksudkan ini dlm mnghadapi ujian darimu..

    sesungguhnya engkau tidak menjadikan sesuatu dgn sia-sia..maha suci engkau dari sifat-sifat kekurangan..

    ReplyDelete
  3. ameen ya Allah..
    syukran ya sadiqi =)

    waiyyuki

    ReplyDelete

Mhu menjadi yang terbaik. Umat terbaik!

Secebis Renungan...

Islamik Testimonial