myspace codes
Click here for Myspace glitter graphics and Myspace layouts
-->

Sunday, January 11, 2009

Sekilas P.U.I.S.I

Tamat exam, baru rehat sehari, masing2 dah sibuk mengemas2 beg. Winter retreat! Perhimpunan musim sejuk yang pertama buat kami yang first year, semestinya tak sabar merasa apa itu Perhimpunan Ukhwah Insaniyah Seluruh Ireland a.k.a PUISI. Bas bergerak meninggalkan UCD tepat jam 9 pagi [which is tak menepati waktu yang dirancangkan...kononnya bertolak jam 0745]. Perjalanan ke Killarney, sungguh jauh.. menuntut kami membawa bekalan2 makanan untuk disantap di dalam bas nanti. Berbesar hati ingin memasak sesuatu seperti mee..tapi nampaknya hanya sebungkus roti + sebotol jem strawberi termampu disambar sementelah segala urusan packing lambat selesai. Anggaran 5jam di dalam bas, setelah tidur berulang2 kali..akhirnya sampai kami ke destinasi. Agh... nasib baik jam-jam terakhir di dalam bas mata ini terjaga untuk menikmati keindahan bukit bukau Killarney..kehijauan yang ditompoki dengan biri-biri, lembu-lembuan...dan kincir angin. Oh, berlatarkan gunung ganang serta sebaran cahaya dari belakang gunung, sungguh cantik, subhanallah! Sayang sekali hanya mampu terakam dalam minda kerana lensa2 temanku tak mampu menembus kaca tingkap bas dengan sesungguhnya. Tapi sempat juga dapat sekeping dua. Subhanallah. Saya suka Killarney!



Urusan check in hostel segera dilakukan. Beruntung, dapat sebilik dengan Kay dan Mimie..dan juga Kak Dayang dari UK. Selesai urusan, kami dijemput makan sementelah masing2 kelaparan. Terima kasih kepada pasukan chef [yang juga seniors kami] yang sudi memasak makanan untuk kami sepanjang program. Almaklum, this hostel is self catering, jadi kena hire tukang masak sukarela. Apepun, alhamdulillah...ramai je yang puji masakan mereka. [tapi di sini tak boleh puji lebih2..=p] 

Kincir-kincir angin ini sungguh menarik...cantik.


Kawasan sekitar hostel yang kehutanan...tapi tetap terpancar keindahan kalau pemerhati pandai melihat.


Killarney International Hostel



Keindahan Killarney yang di'spoil'kan oleh tahi burung...


Program? Hmm..setiap hari akan berulang alik dari hostel ke dewan yang jaraknya lebih kurang 15-20minit perjalanan kaki. Nasib baik laluan kami dihiasi pemandangan yang indah2 belaka. Macam dalam gambar di bawah ni... Satu kepuasan. Kena jalan jauh pun takpe. Kami rela. =) Ada masa, keluar gelap-gelap lagi...dan pulang ke hostel juga hari sudah gelap. Maknanya, semua yang indah itu sudah takde maknanya...haha. Tapi cuma sehari dua. Yang lain kami tetap menikmati.


Seronoknya kalau hari2 pergi kelas pun lalu sini...


Menonton biri-biri meragut... [Kagum, biri-biri di sini buntal2 belaka]


Rumah usang itu tak tahu milik siapa. Mungkin rumah bebiri kat sini...hehe.



Hall inilah yang menyaksikan hampir semua aktiviti yang dilakukan dalam program PUISI. Aktiviti yang dimaksudkan termasuklah mendengar ceramah...ceramah...ceramah...upacara melelapkan mata bagi yang tak terdaya..juga kisah manusia menjadi jam tik tok. Yup, fantastic four! Akidah+ibadah+muamalat+. LDK juga begitu banyak. Menarik, menarik. 



Encik Khamis memberi ucapan...tak sure ni perasmian pembukaan @ penutup. Owh..penutup rupanya. Gambar kanan..LDK sedang berjalan..



Hari kedua terakhir... para peserta dibawa berjalan-jalan di Rings of Kerry. Kawasan yang sangat cantik tanpa perlu apa2 bayaran. Jauh juga berjalan. Malangnya, kena berjalan dalam kumpulan. Apakah itu? Perjalanan pergi memang hambar sebab kumpulan besar daku terpisah dari Leen, Kay, Mimi, Asma, dan segala yang kuharapkan. Geram. Bosan. [Mana tak bosan, langsung tak punya sesuatu untuk merakamkan view yang menarik] Stress melanda diri..nasib baik ku bawa bekal coklat  bar.. selamat ditelan sepanjang perjalanan. Huhh..


Petunjuk arah kata masuk di sini...


Mungkinkah kami akan berjalan sejauh 2km...



Perjalanan ini melibatkan bukit..terpaksa lah mengerah tenaga fizikal demi tempat yang dikatakan begitu cantik itu. 

Dari kejauhan sudah nampak apa yang bakal kami temui... Cantik kan rumput di sini, sebab kawasan ini berpagar, takde siapa boleh pijak.



Yuhh..akhirnya kami sampai. Itu dia Rings of Kerry...Cantiknya tasik.. Sampai di sini. Kumpulan besar tadi telah bertembung, lalu ku tekad lompat kumpulan. [hehee...meninggalkan Tomatoman atas alasan aku tertinggal sewaktu sibuk dalam urusan penggambaran] Tak baik. Lalu bermula dari sini, aku berjalan bersama kawan2ku kembali... maka berlakulah sesi2 yang sepatutnya terjadi. Hasilnya, aku sangat berpuas hati melompat kumpulan. Seronok sangat. Hilang sudah tensi tadi. 

Kami menuruni bukit tadi menuju tepi tasik...wawawahh..perjalanan bertambah menarik.
Kehijauan melanda segenap pandangan mata kami...juga langit serta air tasik yang membiru.


Subhanallah, awan menutup sebentar...menghasilkan belauan cahaya yang sungguh indah...

Turun ke tepi tasik. Masing-masing mengisi lensa kamera.. penuh bergaya. Kalau boleh setiap inci mahu dimuatkan dalam kamera. Lagat-lagat manusia pelbagai rupa...


Termasuklah kami..sesuka hati duduk di atas rumput MAHAL yang tidak boleh dipijak...[taklah..mungkin rumput tu belakang sedikit lagi..] Tapi, sanggup jer ambil risiko..=p


Perjalanan diteruskan, kali ini merentas kawasan padang golf dengan amaran, jangan buat bising. Dikhuatiri para pemain golf tak dapat concentrate untuk menolak bola golfnya ke dalam lubang...hahaha. Tapi tak nampak pula sesiapa sedang main kat situ...Krismas lah.


Penat jalan..duduk sebentar. Kali ni atas rumput murah jer..



Rings of Kerry benar2 memukau mata...


Tumpang jugak duduk atas Anna's seat nih..sekadar untuk bergambar..


Akhirnya mereka suruh pulang....tapi kami tak mahu..tu yang menyorok belakang pokok tu.. [bohong jer..mesti la nak balik...lapar..huhu]

Kaki2 yang telah banyak berjasa. Tanpanya tak mungkin kami di sini..

Tambah, ramai juga di antara kami yang jatuh sakit waktu ni..demam. Alhamdulillah, Allah sihatkan sebahagian besar peserta.


Maka kami terpaksa meninggalkan Rings of Kerry selaku kawasan terindah di Killarney dengan langkah yang berat.. [sebab dah tak larat. bahana asyik berlari bila bergambar dan ketinggalan di belakang] Tapi, hakikatnya memang kami rela berlari, sebab suhu begitu dingin sekali...sangat sejuk di Killarney. 

Esoknya PUISI berakhir...dan tanpa disangka-sangka, group TOMATOMAN dinobatkan sebagai group terbaik! Hahaha..ini mesti berkat kehadiran Kak Izzi dari Soton, UK...Kak Izzi yang banyak pengalaman...banyak pengetahuan.. pelajar PHD. Masakan...huhhuhu. Best datang PUISI, belajar pasal muamalat...faham apa itu riba..dll. Best2x..tapi mungkin tahun depan tak nak datang lagi..nak cuba program lain lah pulak..hehee. Maaflah yea..AJK2 PUISI semua.. Terima kasih banyak2..Jazakallahukhairankathiran.



4 comments:

  1. Wah,panjangnya...banyak pula gambar..tak sangka luar negara seindah itu yer..moga ada rezeki untuk ke sana juga..

    Sekalung tahniah untuk persatuan islam di sana..mengadakan aktiviti yang sangat bagus untuk pelajar-pelajar muslim..

    ReplyDelete
  2. Amiin..siapa tahu rezeki anda pula satu hari nanti... =)

    ReplyDelete
  3. maznah..cun ar view kat sane :P
    ble ko nak bwk kte gi sane :P
    hahha

    ReplyDelete
  4. hehee..ku bwk..kmu byar tambang. boley? =p

    ReplyDelete

Mhu menjadi yang terbaik. Umat terbaik!

Secebis Renungan...

Islamik Testimonial