myspace codes
Click here for Myspace glitter graphics and Myspace layouts
-->

Saturday, January 31, 2009

H.E.A.R.T dissection

30Jan09

Hari ini, kami melihat jantung, dalam rupa ia yang sebenar2nya. Jantung, organ paling penting dalam badan manusia. Saiznya, lihat saiz 'penumbuk' kita sendiri. Tapi, tadi...jantung yang kami lihat sangat besar! Tiga kali penumbuk aku, mungkin. Subhanallah. Kala itu, teringat idiom.. "big hearted". Hehe, baris kata medik mentafsirkan jantung sebagai 'heart'...yang kita selalu tafsirkannya dalam bahasa kita sebagai hati. Wow, this cadaver has really a big heart! Besar hati pepatah kita..huhu..mulianya kalau begitu ya.

Hmm..now that I know how my own heart really looks like. I touched the heart. So soft..smooth. it should be some pretty to see the heart beating..if it can be. Wow, subhanallah..God's creation is really awesome. It's is very complete..with the veins, arteries..not forgetting the mitral and tricuspid (the valves)... Halusnya ciptaan Allah..siap ada ligamentum arteriosum lagi. Aku melihat struktur 'heart' itu. Wahh..seperti jantung pisang lah pula design dinding dalamnya. Haha, entah kenapa..sejak hari itu lagi aku teringat jantung pisang tiap kali pandang heart ni. Really, it's kind of.. the structure..huhu.

Setiap corong mula mendapat perhatian. Mengenali lebih dekat 3 saudara arch of aorta, the brachiocephalic trunk, common carotid artery dan left subclavian artery. Huhu, lihat descending aorta itu sungguh besar! *subhanallah*. Oh, kini baru tahu rupanya pulmonary veins itu ada 4 kesemuanya. Selama ini belajar 1 jer..huu. Unik lah. Sangat perfect ciptaanNya. Papillary muscles dihubungkan kepada valves melalui chordae tendineae rupanya. Dan trabeculae carneae turut memainkan peranan untuk meng'hidup'kan kita.. Waah..bukan calang2 Pencipta jantung kite yea..

Diberi pula peluang untuk membelah jantung itu..betapa susahhhnye.. dengan ketulan2 darah beku yang mengisi.. Buat aku terfikir, ketulan darah itu asalnya adalah cairan darah..yang pantas mengalir di seluruh tubuh.. Tapi semenjak tubuh itu ditakdirkan berpisah dari ruhnya oleh Tuhan. Darah tidak lagi mengalir. Jantung itu pula tidak pula dibersihkan dalamnya, dibiarkan tersimpan di dalam jasad yang diawetkan itu. Hinggalah sampai ke tangan kami.. 

Darah-darang kering beku itu dikorek2 keluar.. *ish..macam melihat manusia mengikis karat lah pula. Ditunggang terbalikkan kan jantung itu untung mengeluarkan habuk-habuk darah yang telah berjaya dipecahkan. Betapa sukarnya...

Jantung itu mengajar aku suatu simbolik. Simboliknya jantung itu sebagai hati kita. Dan darah-darah beku itu adalah karat-karat yang terbina, terkumpul pabila hati ditinggalkan terbiar. Karat-karat dosa yang tidak dibersihkan dengan kalam-kalam Allah. Dan pabila darah itu beku, menjadikan saluran jantung itu tersumbat dengan pepejal kehitaman. Begitu juga hati yang lama dibiar tanpa pengisian rohani. Akan hitam bernodalah ia.. 



"Sebagaimana Kami telah mengutus kepadamu seorang Rasul (Muhammad) dari (kalangan) kamu yang membacakan ayat-ayat Kami, menyucikan kamu, dan mengajarkan kepadamu Kitab (alQuran) dan Hikmah (sunnah), serta mengajarkan apa yang tidak kamu ketahui."
[2:151]



kenali jantung anda...


Not a Tambahan : tak sabar menunggu hari esok, ingin 'picnic' bersama anjing laut... :)

2 comments:

  1. ..sayangilah jantung dan hati anda..
    ..betul3 mz!!hati akan jadi hitam sedikit demi sedikit kalau lebih dari 3 hari kita meninggalkan ayat2 Allah..dengan kata lain sama la dgn xmembaca al-quran..tapi Allah Maha pengasih Dan Penyayang..bila kita baca quran hati akan bersih kembali..tgk betapa sayang Allah kpd umatnya,nk jadi hitam hati tu lambat,sikit2 n slow2 tapi cepat je bersih..

    ReplyDelete
  2. terima kasih mr. hariri atas ilmu itu.

    hmm...Rantong pun skali..krn mengingatkan.
    [siapekah Rantong??]
    *konfius*

    ReplyDelete

Mhu menjadi yang terbaik. Umat terbaik!

Secebis Renungan...

Islamik Testimonial