myspace codes
Click here for Myspace glitter graphics and Myspace layouts
-->

Saturday, December 26, 2009

makan Maggie minum Susu


Mungkin kata kamu 'entah apa-apalah tajuk entri ini'. Benar. Memang kedengaran tidak 'sinkroni'. Maggie yang diperjuang habis-habisan tidak menyihatkan dan susu segar yang sihat??? Urm. Tapi itulah yang saya hadami sekarang. Oh, baru sahaja mencapai titisan terakhir. Alhamdulillah..

Entah kenapa, terasa ketenangan yang menyerbu dalam-dalam untuk setiap teguk susu yang ditelan. Jarang-jarang saya berminat menelan susu tanpa rasa coklat ini. Bagi saya, perisa coklat adalah segala. Menangkis keinginan pada rasa strawberi yang kadang-kadang muncul, tapi berakhir dengan sedikit mual. Aura koko yang setia menghandali rasa manis vanilla yang sel otak selalu tafsirkan sebagai bosan. Hebatnya aura koko pada tunas-tunas rasa lidah saya.

Tapi, ketenangan hari ini diperoleh pada susu segar putih tadi. Walau hanya untuk beberapa saat.

Mungkin kelapangan cuti selepas 'compression zone' seminggu yang lalu memberi impak. Entah, mungkinkah ini hari kelapangan saya yang pertama selepas diserang sejuk beku mencecah -21degree Celcius di Wigwams selama beberapa hari yang lalu. Mungkin juga saya memperoleh hari baru dengan melepaskan sesuatu. Suatu perkara dunia yang senyap-senyap menghijab perhubungan terus antara diri ini dengan Dia.

Alhamdulillah..



Hari ini adalah hari yang sungguh tidak aktif. Sekadar meninjau kedinginan bumi Dublin dari balik kaca tingkap bilik. Hanya sedikit putih-putih yang menghias bumbung rumah yang rendah. Salji masih belum turun dengan sungguh-sungguh di bumi ini. Yang terlihat hanyalah 'frost' semata. Cuma hari itu hujan yang turun bertindak sebagai bebola ais. Itupun cuma seketika. Tidak cukup untuk mewujudkan selapisan salji pun.

Maka, pemergian kami ke bumi Scotland tempoh hari adalah suatu nikmat yang tidak terhingga dari Allah. Lokasi pilihan telahpun diselimuti salji tika pertama kali kaki ini menjejak di sana. Dan dengan kemurahan Allah, hari pertama dan kedua kami diselubungi limpahan salji yang turun mencurah-curah, menjadikan seluruh kawasan putih, suci dan mendamaikan. S u b h a n a l l a h...meskipun sejuknya hanya Tuhan yang tahu.. Terima kasih Allah.

Pengisian demi pengisian di dalam bangunan kecil di tengah-tengah kawasan tanah tinggi itu tetap berjalan dengan lancar meskipun suhu di luar bisa membekukan kasut-kasut yang disusun rapi. Mencari kekuatan spinal vertebrae untuk bertahan duduk sambil sesekali mata melirik ke luar kaca pintu, menyaksikan keindahan salji yang turun tanpa henti.


Antara pemandangan bumi Scotland yang sempat dirakam

senyumnya tak sesakit bermain salji

a never ending path

masyaAllah...

wigwams yang menemani malam kami

our baby snow


Indahnya s a l j i

Lembutnya selembut sanubari. Putihnya sesuci hati yang tidak berdosa. Malamnya bercahaya dengan sinar-sinarnya yang tersendiri. Subhanallah.. . Maha suci Allah yang telah menciptakan dunia yang seindah ini. Sayangnya kesucian itu seringkali tercemar dengan noda-noda manusia. Cantiknya terpalit dengan perlakuan dosa. Sucinya tiada lagi kerana penuh dengan hasad, benci dan segala sifat-sifat tercela yang ditiup syaitan ke dada kita..


Ya Allah, aku berlindung padaMu dari kejahatan bisikan syaitan yang bersembunyi..

Yang selalu datang padaku saat iman ini lemah..

Ya Allah, aku berlindung padaMu dari menzalimi

Dan dari dizalimi manusia lainnya...



Inginnya aku menjadi seperti salji itu. Putihnya mendamaikan mata, cerahnya menyegarkan hati-hati manusia.. Inginnya aku bersih sebersih jutaan salji itu. Agar tidak lagi aku menyakiti sesiapa. Agar hatiku tenang tiap kali bertemu denganNya. Allah, bantulah hambaMu.. kerana hatiku tidak sebersih itu...



"..dan Dia (juga) menurunkan (butiran-butiran) ais dari langit, (iaitu) dari (gumpalan-gumpalan awan seperti) gunung-gunung, maka ditimpakanNYA (butiran-butiran ais) itu kepada siapa yang DIA kehendaki dan dihindarkanNya dari siapa yang DIA kehendaki. Kilauan kilatnya hampir-hampir menghilangkan penglihatan."

[an-Nur : 43]


moga kekuatan yang dicari
bertahan jua..


1 comment:

  1. nice blog...suka tengok salji.tapi x mampu la nk jejak kaki kat negara orang....

    ReplyDelete

Mhu menjadi yang terbaik. Umat terbaik!

Secebis Renungan...

Islamik Testimonial