myspace codes
Click here for Myspace glitter graphics and Myspace layouts
-->

Saturday, February 28, 2009

Jahilmu kerana tiada cinta


Kau jahil kalau kau tak tahu sejarah manusia

Kau lebih jahil kalau kau tak mahu tahu sejarah agamamu

Ataukah kau beragama tanpa rasa?


Aku pernah jahil sepertimu
Aku tak kenal siapa Sepanyol yang sebenarnya
Aku tak pernah tahu apa yang ada pada kisahnya
Yang kutahu itu satu negara, ya tertera di peta dunia
Seimbas lalu kutatap Masjid Cordova di dada akhbar
Oh, cantik sungguh rupanya..
Selayang dengar, sayup kedengaran 'al-Hambra'
Oh, aku suka rentak iramanya..


Apakah kau seperti aku?
Jahil, bodoh serta tidak mahu ambil tahu?
Atau terlalu sombong untuk menambah ilmu berkaitan agamamu?
Mungkin kau tiada rasa
'Hal itu tiada kaitan denganmu (kononnya)'
'Kau terlalu muda untuk fikirkan tentang dunia'
'Aku sudah ada Malaysia'


Tahukah kau apa tandanya itu?
Itu kerana kita tiada cinta pada agama
Kita beragama tanpa rasa


Hentikan kejahilanmu
Kau sepatutnya sebahagian dari yang membanggakan al-Hambra
Kau sepatutnya bersama meratapi kematian Andalusia
Kau sepatutnya tahu kerana segalanya di hujung jarimu

Cuma perlu kau klik
ini 
dan ini
Baca, dengar dan hayati betul-betul


MENANGISLAH anakku bak kaum wanita menangis ke atas kerajaanmu yang hilang kerana kamu tidak dapat memeliharanya seperti kaum lelaki.


 “Andalus itu pahit dan derita, penuh kebinatangan yang terbit pada wajah manusia”-Abu Saif


Kalau pasangan yang bercinta, pasti tahu serba serbi tentang pasangannya, tidak ada yang terlepas dari pandangan dan pemerhatiannya. Walau sekecil air mata pasti akan kau takung untuknya.

Kini, kau (termasuk aku) ukur sendiri, apakah kau cinta pada agamamu?





"Dan persiapkanlah  dengan segala kemampuan untuk menghadapi mereka dengan kekuatan yang kamu miliki dan dari pasukan berkuda yang dapat menggentarkan musuh ALLAH, musuhmu dan orang-orang selain mereka yang kamu tidak mengetahuinya; tetapi ALLAH mengetahuinya. Apa saja yang kamu infakkan di jalan ALLAH nescaya akan dibalas dengan cukup kepadamu dan kamu tidak akan dizalimi (dirugikan)."

[Al-Anfal: 60]


InsyaAllah akan memijak bumi itu
untuk ku terokai kehebatan
khalifah kita dahulu

No comments:

Post a Comment

Mhu menjadi yang terbaik. Umat terbaik!

Secebis Renungan...

Islamik Testimonial