myspace codes
Click here for Myspace glitter graphics and Myspace layouts
-->

Wednesday, October 6, 2010

Calon penghuni syurga~


Dari Abdullah bin Abbas r.a. : Rasulullah s.a.w. bersabda,

“Mahukah ku beritahukan kepada kalian tentang isteri-isteri kalian yang termasuk penghuni syurga? Yaitu perempuan yang mencintai suami, mempunyai banyak anak, dan selalu meminta maaf kepada suaminya. Jika ia menyakiti atau disakiti, ia segera mendatangi suaminya dan memegang tangannya, lalu berkata,

“Demi Allah, aku tidak akan tidur sebelum engkau ridha kepadaku.”

[ HR Al-Nasa’i ]

Hadis di atas menggambarkan beberapa hal sebagai berikut :

Pertama, karakter perempuan Muslim yang soleh, yaitu perempuan yang mencintai suaminya dan selalu menjaga ikatan pernikahannya dengan baik. Dialah perempuan idaman yang perhatiannya kepada suami lebih besar daripada kepada orang lain. Baginya, suami dan keutuhan rumah tangga adalah dua kekayaan yang hakiki dan pusaka utama yang tidak akan tertandingi oleh harta yang berlimpah. Apabila seorang isteri mampu mencintai suaminya, menjalani kehidupan rumah tangganya dengan baik, dan menjaga keutuhan pernikahannya, ia pasti akan meraih syurga yang dijanjikan. =)

Kedua, isteri yang mencintai suami akan sentiasa memohon maaf kepadanya, baik kerana telah menyakiti mahupun kerana disakiti, mendatanginya, dan mencium tangannya untuk memohon keredhaannya. Ia tidak akan pernah bisa tidur sebelum memperoleh keredhaan suaminya.

Ketiga, isteri yang mencintai suami selalu bersungguh-sungguh dalam melayani suaminya dan mentaati perintahnya. Bahkan, ia mahu merendahkan diri dan merasakan berbagai macam kesusahan demi memperoleh keredhaan Allah s.w.t.

Keempat, perempuan yang mencintai suami tergerak untuk mengingatkan kelalaian suaminya terhadap kewajiban agama. Ketika suaminya lupa solat, berzikir, dan menjalankan tanggungjawab , ia akan mengingatkan dan menyedarkannya, serta mendorongnya untuk melaksanakannya. Inilah antara empat sifat perempuan yang dijanjikan syurga..

sumber : buku hadiah "100 pesan nabi untuk wanita solehah"


Semoga sy dapat menjadi seperti ini suatu hari nanti...huhu


No comments:

Post a Comment

Mhu menjadi yang terbaik. Umat terbaik!

Secebis Renungan...

Islamik Testimonial