myspace codes
Click here for Myspace glitter graphics and Myspace layouts
-->

Saturday, January 23, 2010

mari berlapang dada


Sehelai baju tebal itu tergantung bersama teman-teman seangkatannya di dalam sebuah kedai Penneys. Lama aku membelek-beleknya. Labuhnya, panjang lengannya, kedalaman poketnya, designnya, dan ohh hook yang macam bulu biri-biri! Memang melengkapi semua ciri-ciri idaman hati!


"Tengok ni, 'smart' kan. kalau harga dia 9euro dah lama aku beli," dengan excitednya saya menyatakan kepada sis A yang sama-sama mencuci mata. Beliau melihat dan turut sama bersetuju. Ohh, sesungguhnya sweater seperti itu sangat susah untuk dijumpai. Oh.oh.oh. Saya berlalu meninggalkan barisan pakaian bertanda harga 19.00 euro itu. Bersama angan-angan bahawa angka 1 itu akan hilang walaupun diri ini tahu akan kemustahilannya. Biarlah, jangan diturutkan hati sangat. Tidak berbaloi untuk menghabiskan 100ringgit Malaysia semata-mata untuk memenuhi kemahuan nafsu.


Hari berlalu, mungkin sudah 2, 3 bulan semenjak peristiwa itu. Dan ditakdirkan Allah, suatu hari jodoh saya kembali menemui sweater tersebut dan kali ini benar-benar Allah telah menjadikan tanda harganya berubah menjadi 9! Ya Allah, nikmatmu mana lagikah yang ingin aku dustakan..Aku masih ingat doaku suatu hari lalu, dan Engkau benar-benar telah mendengar doa hambaMu.. Maha suci Allah.


Dengan izin Allah, saya telah membeli sweater tersebut iaitu lebih kurang seminggu sebelum saya memulakan kembara di bumi sana. Atas sebab-sebab yang tertentu maka sweater itu turut dibawa bersama, maka bermulalah khidmatnya kepada saya. Hinggalah pada suatu hari, kala kaki ini mula menjejak di bumi Vienna, Austria.


Lama saya termenung di atas eskalator yang bergerak perlahan sebaik sahaja keluar dari Metro bersama beg troli yang setia bersama mengembara. Sesungguhnya tiada apa langsung yang dimenungkan. Fikiran saya kosong. Sekadar mengikut rentak langkah teman-teman yang sendiri kebuntuan tentang lokasi penginapan yang telah ditempah.


Tiba-tiba saya tersentak, "Ya Allah.." saya menoleh ke arah sis A. Sekadar tersenyum kepadanya. Beliau hairan. Saya berbisik kepadanya. Sweater kesayangan saya telah tertinggal dalam tempat meletak barang atas tempat duduk dalam bas yang baru sahaja kami naiki tadi.


'Ya Allah, aku baru sahaja memilikinya selama beberapa hari, dan Engkau telah mengambilnya semula daripadaku.'


Saya terfikir. Boleh sahaja kalau Allah ingin ingatkan saya semasa hendak turun dari bas tadi, bahawa saya menyimpan sesuatu di atas tempat duduk. Malah, kalau Dia berkehendak, boleh saja Dia mendetikkan di hati saya kala saya terpandang senyuman manis pakcik driver bus yang kebetulan ingin menyimpan barang di dalam stor, yang dihalangi kami di stesyen bas tadi.


Tapi Allah telah merancang segala-galanya. Saya hanya teringat bahawa saya kekurangan sesuatu apabila kami telah pun tiba di Stesen Metro Westbahnhof, jauh sudah daripada stesen bas ketibaan kami dari Budapest tadi. Sedikit terkilan, dan sedih. Hanya sabar dan redha adalah jalan keluar yang terbaik. Sis A hanya mampu memandang simpati dengan rasa kebersalahan dalam diri kerana tidak mengingatkan saya tentang sweater tersebut.


'Bukan, bukan kamu yang salah. Sememangnya sweater itu milik Allah.'



hanya tinggal k e n a n g a n



"Setiap bencana yang menimpa di bumi dan yang menimpa dirimu sendiri, semuanya telah tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuz) sebelum Kami mewujudkannya. Sungguh yang demikian itu mudah bagi ALLAH. Agar kamu tidak bersedih hati terhadap apa yang luput darimu, dan tidak pula terlalu gembira terhadap apa yang diberikanNYA kepadamu.."


[al-Hadid : 22-23]


sesungguhnya semua itu

bukan milik kita selamanya


4 comments:

  1. ala cian kat maznah.. baguslah maznah fikir mcm ni..semua kt dunia pinjaman Allah utk kita kn?:))

    ReplyDelete
  2. kadang teringat sedih jgk..hee
    xpe..thanks onai =)

    ReplyDelete
  3. insyaAllah..akan digantikan dengan yang lebih baek kelak~..=D

    ReplyDelete

Mhu menjadi yang terbaik. Umat terbaik!

Secebis Renungan...

Islamik Testimonial